Dat er steeds meer uitvaartondernemers bij komen, was al bekend. De meesten zijn van middelbare leeftijd, zien dit als een tweede carrière. Dat twee jonge, frisse vrouwen die midden in het leven staan, de bewuste keuze maken om binnen deze branche de verandering in te zetten én zich te specialiseren in kinderuitvaarten, dat is wel uitzonderlijk.
Kinderuitvaarten. Dit doe je er niet even bij, dit doe je vol overgave. Niets is vergelijkbaar, hier zijn geen draaiboeken voor. En juist daarom doen ze dit graag, om mensen echt bij te staan.
Verandering en erkenning
De uitvaartbranche is langzaam aan het veranderen en deze dames staan vooraan om die verandering vorm te geven. Het erkennen van het verdriet van een kindje dat je in je buik verliest, gelukkig mag je dat ook uitdragen sinds een aantal jaar. Een ‘gewone’ uitvaart, met dienst in een aula, dat past niet bij de meeste kinderen. Dus daarom doen ze dat ook niet zo vaak. Wel in de intimiteit van de huiskamer of eigen tuin, of met de ruimte voor beweging op het strand, of in een stoere loods waarin goed hard de favoriete muzieknummers gedraaid kunnen worden. Waarom zou je niet het laatste afscheid, van een meisje dat graag in de spotlights stond, in een theater verzorgen? Met mooie muziek en alle ruimte voor bijzondere herinneringen, foto’s en filmpjes? Of als je nog midden in je kraamtijd zit, dan verkies je waarschijnlijk een kleine intieme setting boven een harde aulabank.
“Niets moet omdat het hoort, het moet zoals voor jou goed voelt.”
Uitvaartbranche-mist op laten trekken
Behalve dat ze een afscheid zo persoonlijk mogelijk willen maken, willen ze ook de vaagheid, de mist binnen de branche op laten trekken. Volledige transparantie, duidelijkheid in kosten, geen gebruik maken van de emotionele periode waarin mensen zitten. Dit betekent een vaste fee voor de werkzaamheden en alle overige inkoop, tegen inkoopprijzen. Transparanter kan niet.
Een knuffel en vlinder
Knuf&Ko kan het westen en midden van Nederland bedienen, vanuit de kantoren in Heemskerk en Wateringen (bij Den Haag). In het logo van Knuf&Ko zie je een knuffel (Knuf) en een vlinder (Ko), samen reiken zij uit naar een sterretje. De vlinder staat voor het vooruit vliegen, het meenemen en de weg laten zien. De knuffel biedt troost, een luisterend oor, altijd dichtbij en bereikbaar.
Desley en Sanneke waren beide al uitvaartondernemer, maar deden al langere tijd de uitvaarten voor kinderen samen. Enerzijds om de nabestaanden altijd bereikbaarheid te kunnen garanderen en de persoonlijke specialisaties in te kunnen zetten, anderzijds om samen ook de emoties te kunnen delen. Want ja, het komt regelmatig voor dat ’s avonds een eigen kind even wat uitgebreider geknuffeld wordt. Emotioneel is het zeker, maar dat geeft niet.
Op www.knufenko.nl is meer te lezen over de dienstverlening, maar ook inspiratie over een persoonlijk afscheid te vinden.